De interventies

Cohaesie biedt een concrete selectie aan van interventies per kernelement zoals die nu in de leidraad zijn opgenomen. De onderstaande tabellen bevatten een voorstel van interventies per kernelement, die we vanuit Cohaesie in jaar 1 en jaar 2 willen aanbieden. 

Kernelement 1: Anders werken in de praktijk

Kernelement 2: Samenwerken met het netwerk

 Kernelement 3: Uitbreiding van personele capaciteit

 Kernelement 4: Het voeren van het goede gesprek

Toelichting

Kernelement 1: Anders werken in de praktijk
Cohaesie ondersteunt in jaar 1 én 2 drie interventies. Dat betekent dat vanaf jaar 2 zes interventies worden aangeboden. Wij zien ‘Anders triëren’, gebruik maken van digitale consultvoering en ‘Lean werken in de praktijk’ als een logisch cluster van interventies dat onlosmakelijk verbonden is. Het project ‘flexibele consultduur’ kan als organistisch vervolg in het tweede jaar ingezet worden. In het tweede jaar kan verder gekeken worden naar ‘taakherschikking’ als ook ‘regie op veelgebruikers’ als verdieping en vervolg op projecten uit kernelement 2 (zie hieronder).

Kernelement 2: Samenwerken in het netwerk
We willen deze interventies in het eerste jaar graag breed aanbieden. De voorwaarden zijn al gecreëerd vanuit de Cohaesie Koers en het leidt ook tot de doelen van MTVP. De interventies ‘welzijn op recept’ en het ‘meedenkconsult’ zijn in lijn met de Cohaesie Koers en kunnen we snel aanbieden in jaar 1. De interventies ‘samenwerking in de wijk’ en het MDO/casuïstiektafel zijn ook in lijn met onze Koers en zijn afhankelijk van de lokale situatie. We stellen voor om deze interventies in jaar 2 aan te bieden.

Kernelement 3: Uitbreiding personele capaciteit
Vanuit dit kernelement wordt vanuit leidraad MTVP geen specifieke ondersteuning/inzet van de HA/ROH verwacht en geen directe interventies voorgesteld. Mogelijkheden die we vanuit Cohaesie kunnen onderzoeken (passend in de koers - monitoring landelijke onderzoeken):

  • Wat is nodig voor verhogen deeltijdfactor medewerkers (landelijke ontwikkelingen volgen en delen van best practices; mogelijk ook mee uitvragen bij onderzoek medewerkers)
  • Stimulering regiodekking aan opleidingspraktijken (bijvoorbeeld BBL stageplekken)
  • Plan positief werkgeverschap (n.a.v. resultaten medewerkersonderzoek werkplezier/werkgeluk)
  • Taakherschikking, ondersteuning bij opleiden, aannemen SOH/PA/VS/huisartsen/gastvrouw balie (landelijke ontwikkelingen monitoren – ondersteuning op werving bij vacatures praktijken- stage begeleiders ondersteunen)

Kernelement 4: Het voeren van het goede gesprek
We willen praktijkmedewerkers goed ondersteunen op het voeren van een goed gesprek. Bij alle trainingen van alle medewerkers (ook bijvoorbeeld triage) wordt dit punt meegenomen. Concreet bieden we in jaar 1 een aantal trainingen aan die gericht zijn op ‘positieve gezondheid-leefstijlroer’ en ALK = ‘aanhoudende lichamelijke klachten (voorheen SOLK)’. Dit laatste thema sluit aan bij een integrale benadering van een patiënt. Wat is de rol van biologische, psychologische en sociale factoren bij deze aanhoudende lichamelijke klachten? Hoe leg je dat uit aan de patiënt? En wat kun je de patiënt bieden qua behandeling? Het zijn interventies die makkelijk te realiseren zijn. Eerdere scholingen hebben hierover plaatsgevonden. Jaar 2 willen we vooral gebruiken om verder te verdiepen met ‘consult voorbereidende vragenlijsten’ en ‘intervisie (leren) van verschil in omgaan met verwijzingen’ als ook ‘diagnostiek aanvragen’.