Datum
10 oktober 2022, 19:00u ‑ 21:30u
Locatie
Online
Scholingsduur
2,5 uur
Accreditatie
ja
Doelgroep
POH-S, Huisartsen
Organisatie
Cohaesie
In samenwerking met
Rijnmond Dokters
Kosten
ca 300 euro

Inhoud

Belangrijkste leerdoel is huisartsen en praktijkondersteuners voldoende basis te geven om insulinetherapie in de eerste lijn te begeleiden. Nadat u deze cursus gevolgd heeft ben u in staat zelf patiënten in te stellen op insuline en patiënten die al op insuline staan te begeleiden.

Doel:
- Patiënt kunnen instrueren over zelfcontrole van de bloedglucose en hoe deze te interpreteren
- Patiënt kunnen instrueren over toedienen van insuline.
- Aanpassen insulineschema’s

Doelstelling

Na het volgen van deze cursus heeft de deelnemer kennis genomen van:
- Fysiologie van de normale insulineproductie, inclusief het verschil daarbij tussen type 1 en 2 diabetes mellitus (DM) 
- Relatie insulinebehoefte met voeding, beweging, stress, ziekte en reizen 
- Randvoorwaarden behorend bij insulinetherapie 
- Verschillende fasen van insulinetherapie 
- Zelfcontrole (instructie, educatie, evaluatie) 
- Pen/spuitinstructie (instructie, educatie, evaluatie) 
- Profielen van de verschillende insulines 
- Moment waarop gestart wordt met insulinetherapie 
- Startschema’s (1dd, 2dd en 4dd insulineregimes)
- Aanpassen van insulineschema’s 
- Ontregeling en hoe te reageren (hypo- en hyperglykemie) 
- Insulinegebruik bij verre reizen en sport.
- Gevolgen en preventie van spuitinfiltraten 
- Driemaandelijkse en jaarcontrole m.b.t. insulinetherapie

Programma

Data modules
10 oktober 2022 19.00u - 21.30u
17 oktober 2022 19.00u - 21.30u
21 november 2022 18.30u - 21.30u

Module 1:
Pathofysiologie, Zelfcontrole, Injectietechniek, Insulineprofielen

Module 2: Startschema's en aanpassen, bijzondere aspecten insulinetherapie: koorts, braken, sport, corticosteroïden

Module 1 en 2 worden gegeven via het webinarsysteem Webinargeek. Interactie vindt plaats via de chat, interactievragen en toets- en evaluatievragen.

Module 3 online: Opfrissen theorie en bespreken casuïstiek

Docenten

Suzanne Bakker en Grace van der Schoot